Baza wiedzy

Czym jest wsparcie sprzedaży i jak je realizować?

Wsparcie sprzedaży, czyli jak zwiększyć sprzedaż? – to pytanie zadaje sobie każdy właściciel firmy. Nie ma co ukrywać, odpowiednie wsparcie sprzedaży jest bardzo ważne i jest jednym z filarów dobrze prosperujących przedsiębiorstw. Najlepiej oczywiście, gdyby wsparcie to było długotrwałe, dobrze przygotowane i zaplanowane, a nie jedynie chwilowe lub sezonowe. Tylko budując odpowiednie i długotrwałe relacje, będziesz w stanie przez długi czas cieszyć się z ich efektów.

Od czego zacząć?
Programy wsparcia sprzedaży wymagają określenia grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć. Działania mogą obejmować upusty i rabaty, nagrody rzeczowe, kupony premiowe czy karty przedpłacone. W zależności od profilu działalności możesz np. dodać drugi produkt gratis lub powiększyć opakowanie i sprzedawać je w tej samej cenie. Możesz zorganizować akcje promocyjne w sklepach i zatrudnić hostessy, które będą prowadzić degustacje. Możesz również dodawać do swoich produktów dłuższą gwarancję lub ubezpieczenie. A to tylko kilka pomysłów, po które chętnie sięgają przedsiębiorcy. Wymienione sposoby sprawdzą się przede wszystkim wtedy, gdy w grę wchodzi ożywienie wizerunku firmy lub kiedy właśnie wprowadzasz na rynek nowy produkt lub nową ofertę.

Zbuduj trwałe więzi
Programy wsparcia sprzedaży są akcjami doraźnymi, których celem jest szybki efekt. Niestety jest to efekt krótkotrwały. Aby zbudować długotrwałe relacje, warto zdecydować się na wdrożenie programu lojalnościowego. Dotyczy to relacji zarówno na linii klient – marka, jak i na linii marka –kontrahenci i partnerzy biznesowi. W zależności od efektu, jaki chcesz osiągnąć, wybierasz odpowiednią mechanikę oraz konstruujesz katalog nagród. Program może polegać na zbieraniu punktów, które będą wymieniane na nagrody, lub może premiować większe zakupy kuponami zniżkowymi, ale nie tylko. Pomysłów jest wiele. Najważniejsze jest, by nagrody zawarte w katalogu były zróżnicowane – aby trafić w gusta jak największej liczby osób.
Najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów z Sodexo, którzy wezmą na siebie wszelkie formalności, wdrożą najlepszy program z możliwych i zadbają o wszystkie jego elementy. Dzięki programom lojalnościowym dopasowanym do swoich potrzeb nie tylko zwiększysz sprzedaż i pozyskasz nowych klientów, ale także zbudujesz świadomość marki w oczach konsumentów i partnerów.
A może konkurs lub loteria?
To kolejne sposoby na wsparcie sprzedaży. Wszyscy lubimy czuć ten dreszcz rywalizacji, a z perspektywy przedsiębiorcy jest to świetny sposób na efektywne przyciągnięcie i zaangażowanie klientów oraz szybkie wsparcie sprzedaży. Konkursy konsumenckie i handlowe nie wymagają zbyt dużo formalności, łatwo je przygotować i przeprowadzić. Pamiętać należy o odpowiednim dopasowaniu zadania lub pytania konkursowego do grupy docelowej oraz stworzeniu odpowiedniego regulaminu, by przygotować się na każdą ewentualność. Również nagrody, które są do wygrania, powinny być odpowiednio dobrane – tak, by rekompensowały wysiłek włożony w zrealizowanie zadania konkursowego. Jeśli wymaga ono od uczestnika wielkiego zaangażowania, a do wygrania jest np. zestaw gadżetów z logo firmy, nie przyciągnie on wielu chętnych.

W loteriach promocyjnych i audiotekstowych o przydziale nagród decyduje przypadek, więc wszyscy uczestnicy mają równe szanse na wygraną. Przygotowanie loterii pod względem prawnym trwa jednak zdecydowanie dłużej niż jej zorganizowanie (np. należy zgłosić rozpoczęcie i zakończenie loterii w urzędzie celnym, uzyskać zgodę na jej przeprowadzenie oraz zapewnić przez cały okres jej trwania nadzór osoby mającej stosowne świadectwo wydawane przez Ministerstwo Finansów). Loteria pozwala jednak na wyeliminowanie nieuczciwych uczestników konkursów, którzy próbują obchodzić regulaminy.

Jak widać, pomysłów na wsparcie sprzedaży jest wiele (w tym tekście mowa tylko o kilku), więc jest w czym wybierać. Zdecyduj więc, czy bardziej zależy Ci na krótkotrwałym zwiększeniu obrotów, czy też zbudowaniu większego grona lojalnych partnerów i kontrahentów. Pamiętaj jednak, że zbudowanie szytego na miarę programu lojalnościowego może i jest bardziej wymagającą czasowo opcją, ale efekty są o wiele korzystniejsze!