Baza wiedzy

Jak prowadzić właściwą komunikację?

Budowanie właściwych relacji biznesowych bez odpowiedniej komunikacji to jak budowanie domku z kart. Bardzo łatwo je zniszczyć jednym nierozsądnym ruchem. Prowadzona komunikacja musi być prosta, jasna i klarowna, by nie pojawiły się żadne nieporozumienia, mogące prowadzić do późniejszych konfliktów. Dobrze też, by była właściwie spersonalizowana, żeby każdy uczestnik programu lojalnościowego poczuł się doceniony.

Komunikacja nie może być przypadkowa
To podstawa. Zanim więc wyślemy do uczestnika newsletter lub SMS, warto zastanowić się, co chcemy przekazać, i odpowiednio skonstruować komunikat, by łatwiej osiągnąć wyznaczony cel. Dobrze jest dopasować język komunikatu oraz jego wygląd graficzny: inaczej będziemy komunikować się z kontrahentami, inaczej z klientami. Te niuanse i ich umiejętne wprowadzanie decydują o sukcesie komunikatu. Dlatego warto zaufać zewnętrznym firmom doświadczonym w komunikacji. Sodexo proponuje prowadzenie za Ciebie spersonalizowanej komunikacji z uczestnikami konkursu, promocji czy programu lojalnościowego.

Newslettery
Dzięki newsletterom możemy przekazać dużo informacji w przejrzystej, ciekawej formie. Warto wzbogacić tekst o odpowiednie ilustracje, przekierowania na strony www oraz tytuł. To on przede wszystkim przykuwa uwagę odbiorcy i od niego zależy, czy kliknie, by przeczytać całą wiadomość. Pamiętajmy też, że ilość nie zawsze oznacza jakość. Wysyłając zbyt wiele newsletterów, ryzykujemy, że zaczną one być traktowane jako spam. Lepiej wysłać rzadziej, ale wiadomości pełne interesujących dla uczestnika treści. Na przykład informacje o nowych nagrodach w katalogu, nowych placówkach, w których można realizować kupony promocyjne, czy przeprowadzanych właśnie konkursach i loteriach.

Wiadomości tekstowe
To zdecydowanie najprostsza i najszybsza droga dotarcia do uczestników programu. Ze względu na ograniczoną liczbę znaków w wiadomościach SMS komunikaty są krótkie, precyzyjne i zapadają w pamięć. Dzięki nowoczesnym technologiom można też targetować wysyłane wiadomości ze względu na lokalizację, w której dana osoba się znajduje. Przykładowo, gdy uczestnik będzie obok sklepu, w którym można realizować kupony premiowe, dostanie wiadomość mówiącą o tym, że właśnie znajduje się obok takiego miejsca i może w nim wykorzystać swój kupon.

Telemarketing
To chyba najtrudniejszy i najmniej efektywny sposób na kontakt z klientem i dlatego coraz więcej firm od niego odchodzi. Dlaczego? Klienci oderwani od swoich zajęć przez dzwonek telefonu najczęściej nie mają ochoty rozmawiać, nie są zainteresowani otrzymywaniem informacji, a przy tym bardzo łatwo wpadają w irytację. Jeśli więc nie masz do przekazania nic ważnego, lepiej unikać tej metody komunikacji.
Warto jednak pamiętać, by nie zasypywać uczestników zbyt dużą liczbą wiadomości, by nie poczuli się osaczeni. Wtedy zamiast przeczytać nasze komunikaty, będą je po prostu kasować. A tego przecież nie chcemy…