Baza wiedzy

Programy lojalnościowe idealnym sposobem na budowanie lojalności pracowników

Lojalność klienta, czyli jedną z najbardziej pożądanych cech w biznesie, można określić jako poziom jego zaufania względem danej firmy. I jak to z zaufaniem bywa, dużo łatwiej je stracić niż pozyskać. Lojalność wiąże się także z wiernością i przywiązaniem, czyli wszystkimi cechami, których nie można kupić czy też zyskać ot tak, po prostu. Aby się nimi cieszyć, potrzeba czasu, wysiłku i oczywiście dobrego sposobu na ich zdobycie. Idealnym sposobem na to są programy lojalnościowe.

Pozyskiwanie lojalności przypomina nieco budowę konstrukcji. Jeśli zaczniemy od solidnego fundamentu, dzięki ciężkiej pracy efekt końcowy naszych starań będzie imponujący. Jeżeli natomiast zlekceważymy jego ważność i zastąpimy go innym, łatwiejszym rozwiązaniem, cały nasz wysiłek może pójść na marne. Również w biznesie solidny fundament jest rzeczą najważniejszą, a w przypadku lojalności są nią programy lojalnościowe takie jak np program lojalnościowy Sodexo.

programy-lojalnosciowe

Prawdziwa lojalność
Aby można było mówić o prawdziwej lojalności klienta, musimy doprowadzić do sytuacji, w której skorzysta on z usług lub produktów naszej firmy nie tylko skuszony atrakcyjną ceną czy też dużym rabatem, ale także, a nawet przede wszystkim, wewnętrznym przekonaniem, że warto nam zaufać. Co ważne, prawdziwa lojalność klienta powinna trwać przez długi czas, a nie być podyktowana chwilowym zainteresowaniem.
Aby tak było, oczywiście musimy w swojej ofercie posiadać doskonałej jakości produkty i usługi, dbać o obsługę klienta na najwyższym poziomie i wychodzić naprzeciw jego oczekiwaniom poprzez rozwój swojej oferty. Aczkolwiek w obliczu wciąż rosnącej konkurencji, podjęcie tych działań może i tak okazać się niewystarczające. Dlatego warto sięgać po sprawdzone metody budowania lojalności.

Programy lojalnościowe najlepszym rozwiązaniem
Każdy konsument, aby stał się lojalny wobec firmy, musi poczuć do niej przywiązanie. Do jego stworzenia potrzebna jest silna więź pomiędzy klientem a wybraną marką. W jej budowaniu i pogłębianiu, jak pokazują badania rynkowe, najlepiej sprawdzają się długofalowe programy lojalnościowe. Ich zadaniem jest stopniowe kształtowanie lojalności poprzez zbliżenie do siebie konsumentów/firm oraz usług, z których korzystają. Proces ten odbywa się na różnych płaszczyznach.

programy lojalnościowe dla pracowników

Te najlepsze, jak na przykład kompleksowe programy lojalnościowe przygotowane przez Sodexo, w swoich założeniach uwzględniają bardzo dobre poznanie klientów i dostosowanie całego regulaminu akcji do ich potrzeb. Proponują również szeroki wachlarz narzędzi komunikacyjnych, które umożliwiają wzajemną wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami programu, a jego organizatorem.

Ważnym czynnikiem, przekładającym się na skuteczność programów lojalnościowych, jest także ich atrakcyjność. Zdobywane podczas udziału w nich nagrody powinny być dopasowane do oczekiwań klientów tak, aby stanowiły dowód wyrażający wdzięczność za dotychczasowy trud włożony we współpracę. Jednocześnie powinny też zachęcać do jej kontynuowania.

Dlaczego warto?
O tym, że warto dbać o lojalność klientów, zapewne przekonał się już nie jeden przedsiębiorca. Tym, którzy jeszcze mają wątpliwości, przypominamy, co zyskuje firma, która może poszczycić się lojalnością swoich klientów.

Po pierwsze, może cieszyć się wzrostem sprzedaży, bowiem lojalny klient robi zakupy regularnie, chętnie wraca do zakupu produktów wybranej marki, a z czasem kupuje coraz więcej. Chętnie też korzysta z nowych usług i produktów wprowadzanych na rynek przez jego ulubioną markę, bo pomimo nowości, darzy ją zaufaniem. Poza tym, nie korzysta z ofert konkurencyjnych, a także poleca daną firmę innym, opowiadając o swoim zadowoleniu i przedstawiając jej zalety.

Klient, angażując się w działalność firmy poprzez chętne uczestniczenie w różnego rodzaju akcjach promocyjnych, wymianie uwag na forach internetowych, pomaga budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Dzieląc się natomiast swoimi opiniami i uwagami na temat jakości oferty firmy z jej przedstawicielami, pomaga wprowadzać istotne zmiany i usprawnienia w jej rozwoju. Jak widać, stwierdzenie, że lojalny klient to najwyższa wartość, okazuje się być jak najbardziej zasadnym.