Baza wiedzy

Nagroda nie jedno ma imię, czyli Kupony Premiowe i Karty Przedpłacone

Nagradzanie klientów jest sposobem na ich zatrzymanie i podtrzymanie ich zainteresowania naszą firmą. Choć sceptycy zarzucają nagradzaniu nawiązanie do przekupstwa, jedyne, co je z nim łączy, to tak naprawdę naturalne skłonności ludzkie do odwdzięczania się za doświadczone dobro. Nagradzanie w biznesie przede wszystkim pełni funkcję motywującą i jest ogólnie akceptowalnym sposobem na podtrzymanie kontaktów z klientami.

Oczywiście, umiejętne nagradzanie powinno być dostosowane do stopnia relacji oraz kontekstu sytuacyjnego, tak, aby rzeczywiście było stosowne i dopuszczalne. Jednocześnie musi mieć atrakcyjną formę i być dopasowane do potrzeb oraz oczekiwań osoby obdarowanej. Jak połączyć wszystkie te cechy i zamknąć je w jednej nagrodzie?

Innowacyjne nagradzanie
Otóż, nagroda nie musi być jedna! A nawet więcej – nagród powinno być bardzo wiele, tak, aby każdy obdarowywany otrzymał to, co dla niego jest najlepsze. Takie nowoczesne nagradzanie jest świetną alternatywą dla tradycyjnie wręczanych nagród, narzucanych w pewien sposób niejako odgórnie. Pozostawienie swobody wyboru samemu klientowi zdejmuje z nas ogromną odpowiedzialność.
Dopasowanie nagrody odpowiedniej dla każdego jest zadaniem niezwykle trudnym, wymagającym dobrej znajomości tego, kogo chcemy obdarować. Ale tak naprawdę nawet to nie jest z stanie zagwarantować, że wybrana przez nas nagroda okaże się trafioną. Poza tym, uniwersalna forma nagradzania to także ogromna oszczędność czasu, który przecież można wykorzystać do tak wielu ważnych celów.

Nagroda zawsze trafiona
Świetnym przykładem nagród uniwersalnych, a przez to wcale nie mniej skutecznych, są Kupony Premiowe i Karty Przedpłacone przygotowane przez firmę Sodexo. W zasadzie ich działanie jest bardzo do siebie podobne. Zakłada bowiem pełną dowolność sposobu realizacji wybranej nagrody przez klienta. Dzięki szerokiej sieci punktów akceptacji, każdy jest w stanie wybrać coś najbardziej odpowiadającego swoim potrzebom.
Samo korzystanie z obydwu rozwiązań jest niezwykle komfortowe i nie wymaga żadnego wysiłku ze strony obdarowanego. Zarówno Karty Przedpłacone jak i Kupony Premiowe są doskonałym przykładem na to, że wybierając dobre rozwiązania w łatwy, przyjemny dla nas i niekoniecznie kosztowny sposób, możemy cieszyć się z realizacji wyznaczonych sobie założeń.

Waga nagrody
Dlaczego nagradzanie jest tak ważne? Z prostej przyczyny – wytwarza w obdarowanym poczucie docenienia, a tym samym świetnie motywuje do podejmowania dalszych wysiłków związanych z współpracą. Ta zasada w biznesie dotyczy zarówno klientów jak i kontrahentów. Można porównać ją ze relacjami, z którymi mamy do czynienia na płaszczyźnie prywatnej. Otrzymując od kogoś bliskiego prezent, wręczany tak po prostu, „bez okazji”, czujemy się ważni, wartościowi, a przez to odczuwamy z nim bliższą więź. Czujemy się także zobowiązani do odwdzięczenia się w różnym wymiarze. Dokładnie takie samo znaczenie ma nagradzanie w relacjach zawodowych. To właśnie jego wysoka skuteczność sprawia, że bardzo często jest ono wybierane jako sposób na wzmocnienie i pogłębienie relacji biznesowych.

Warto jednak pamiętać o jeszcze jednej ważnej zależności. Podobnie jak w życiu codziennym, również w biznesie nieumiejętne nagradzanie może przynieść darczyńcy więcej szkody niż pożytku. Wystarczy, że nagroda będzie nieadekwatna do rodzaju relacji łączących obydwie strony lub nieodzwierciedlająca potrzeb osoby, do której ma trafić. Wówczas może wywołać emocje zupełnie odwrotne od zamierzonych, a wiec poczucie zlekceważenia i zniechęcenia. Aby nagradzanie miało sens, musi być przemyślane, dlatego lepiej w tej kwestii zaufać specjalistom niż podejmować niepotrzebne ryzyko.