Baza wiedzy

Opodatkowanie nagród w konkursach – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Konkursy i nagrody z nimi związane to bardzo skuteczna metoda wzmacniania lojalności. Tego typu wydarzenia zawsze działają na korzyść marki, budują jej pozytywny wizerunek w oczach klientów, kształtują ich przywiązanie do niej i zachęcają do dalszej współpracy. Ze względu na tak liczne zalety, konkursy są organizowane przez zdecydowaną większość firm zajmujących się sprzedażą produktów i usług. Kolejne marki wprost prześcigają się w ich tworzeniu, zachęcając swoich klientów do licznego udziału.

W celu sprawienia, żeby konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem ze strony konsumentów, i tym samym należycie spełniał swoje zadanie, musi być zakończony rozdaniem atrakcyjnych nagród. Organizator, poza tym, że powinien zapewnić dużą pulę wartościowych nagród, musi zatroszczyć się o jeszcze jedną istotną kwestię, a mianowicie przygotować konkurs od strony prawnej, skupiając się na aspektach opodatkowania upominków, które zostaną wręczone laureatom i pozostałym uczestnikom. Jak to wygląda w praktyce?

Konkursowa nagroda w świetle prawa

Według obowiązujących przepisów organizator konkursu ponosi odpowiedzialność prawną, wyrażaną w formie konieczności rozliczenia się z podatku w imieniu nagrodzonej osoby. Dotyczy to nagród, których wartość przekracza 760 zł. A także konkursów z nagrodą pieniężną (w tym przypadku wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody wynosi 10%, co oznacza, że osoba nagrodzona otrzyma sumę pomniejszoną o 10% lub będzie musiała uiścić opłatę równą 10 % wygranej nagrody). Z podatku zwolnione są wygrane w konkursach organizowanych przez media lub w konkursach o tematyce dziennikarstwa, sportu, kultury, sztuki oraz różnych dziedzin nauki – oczywiście, jeśli ich wartość nie przekracza wspomnianych wcześniej 760 zł.

Opodatkowanie nagród w konkursach - wszystko co powinieneś wiedzieć - zdjęcie do artykułu

Organizator powinien odprowadzić należną kwotę podatku do właściwego Urzędu Skarbowego, jak również rozliczyć się z niego w skali rocznej, wypełniając deklarację PIT-8AR. Jeśli pracodawca organizuje konkurs dla swoich pracowników, wówczas wartość nagrody powinna zostać doliczona do pozostałych przychodów pracownika, on sam zaś powinien właściwą kwotę umieścić w swoim rocznym zeznaniu podatkowym, wypełniając PIT-11.

Nagradzaj z Sodexo

Poza zasadami dotyczącymi opodatkowania nagród w konkursach, podczas ich przygotowywania nie można zapomnieć o właściwym doborze nagród. Co to oznacza? Otóż upominki wręczane w ramach konkursów powinny być w równym stopniu atrakcyjne dla każdego uczestnika. Aby podołać temu zadaniu, trzeba przede wszystkim dobrze poznać docelową grupę uczestników, a także przygotować szeroki wybór produktów lub usług dostosowanych do ich oczekiwań. Ze względu na to, że to zadanie wymaga nie tylko doświadczenia, ale też poświęcenia dużej ilości czasu i energii, warto korzystać z metod, które ułatwiają budowanie lojalności klientów, a przy tym nie są aż tak mocno angażujące.

Wspomnianą metodą jest pozostawienie zorganizowania konkursu w rękach specjalistów, takich jak Sodexo. Zasady współpracy są bardzo proste. Po poinformowaniu ekspertów kim jest Twój klient oraz załatwieniu formalności, pozostaje Ci tylko… wybrać odpowiednie nagrody z katalogu nagród dla uczestników konkursu. Wszystkie pozostałe aspekty zostaną przygotowane przez specjalistów z Sodexo.

Pierwszą kwestią są sprawy formalno-prawne, które pozwolą Ci przeprowadzić dowolny rodzaj konkursu, a także loterię, która wymaga m.in. zgody Izby Celnej. Nie musisz się troszczyć o napisanie regulaminu konkursu. Specjaliści z Sodexo przygotują go za Ciebie. Druga kwestia to wspomniany dobór nagród oraz sprawy logistyczne związane z dostarczeniem ich do zwycięzców. Nie musisz także poświęcać czasu na kontakt z osobami, które chcą się dowiedzieć czegoś więcej o organizowanej przez Ciebie promocji. Cały ciężar bierze na siebie Sodexo. Co więcej, mogą oni także przygotować odpowiednie kreacje, które sprawią, że Twój konkurs trafi do wybranej przez Ciebie grupy docelowej.

Nie czekaj dłużej i sprawdź ofertę konkursów konsumenckich oraz loterii promocyjnych!
Dowiedz się więcej: http://sodexolojalnosc.pl/konkursy/.