Kategoria: Budowanie lojalności

Buduj lojalność świadomie, czyli nowoczesne programy lojalnościowe

Lojalność to jedna z ważniejszych cech wpływających na przywiązanie klienta do danej marki, a co za tym idzie, zwiększenie sprzedaży i szanse na dalszy rozwój przedsiębiorstwa. Korzyści płynące z posiadania lojalnych klientów w biznesie są absolutnie nie do przecenienia i w sposób jak najbardziej realny wpływają na jakość prosperowania firmy.



Budowanie tak trwałych więzi z konsumentami powinno się więc stać jednym z najważniejszych celów dla każdego zarządzającego przedsiębiorstwem. Tworzenie relacji pomiędzy marką a klientem wymaga jednak dobrej znajomości kluczowych cech wpływających na trwałe przywiązanie, określane mianem lojalności, a następnie wdrożenie odpowiednich działań mających na celu pogłębienie i nadanie właściwego kierunku kształtującym się postawom konsumenckim. Jak sprostać temu wyzwaniu?



Lojalnym być, czyli co warto wiedzieć na temat lojalności klientów



Każde działanie, na które się decydujemy, powinno wypływać z naszej świadomości. Ta zasada dotyczy także biznesu. Dogłębne zrozumienie mechanizmów kierujących zachowaniem ludzkim pozwala znaleźć, a następnie wdrożyć metody służące wypracowaniu założonych celów. Dla przedsiębiorcy skupiającego się na usprawnianiu funkcjonowania własnej firmy jednym z ważniejszych powinno być zapewnienie sobie jak najlepszych relacji z klientami – relacji opartych na zaufaniu i lojalności. To od ich jakości w dużej mierze zależą wyniki sprzedaży, a tym samym osiągane zyski i szanse na dalszy rozwój.



Czym zatem jest lojalność klienta? Mianem tym określa się rodzaj więzi emocjonalnej, jaka zostaje wytworzona w relacji konsument – marka, której rezultatem jest przywiązanie klienta, okazywane przez niego poprzez dokonywanie zakupu produktów owej marki lub korzystanie z usług przez nią oferowanych. Warto w tym miejscu zaznaczyć różnicę pomiędzy przywiązaniem a nawykiem.



Obydwa pojęcia wiążą się z dokonywaniem przez konsumenta powtarzających się zakupów, jednak o ile w pierwszym przypadku zachowanie to wynika z emocjonalnych przekonań, o tyle w drugim jest ono raczej wynikiem przyzwyczajenia niemającego żadnego głębszego uzasadnienia. W praktyce oznacza to, że klient, który wybiera produkty konkretnej marki na zasadzie wytworzonego nawyku, w każdej chwili może zmienić swoje upodobania, wybierając inną ofertę ze względu na chociażby niższą cenę. Tymczasem konsument, który jest lojalny, wybiera produkty konkretnej marki, ponieważ obdarza ją zaufaniem i sympatią, czuje do niej emocjonalne przywiązanie, w związku z czym sięga po jej produkty także wówczas, kiedy ich cena jest wyższa niż ma to miejsce w przypadku ofert konkurencyjnych.



Wyjdź naprzeciw – nowoczesne programy lojalnościowe



Wypracowanie relacji z klientem – opartej na lojalności – jest trudnym zadaniem, ale nie niemożliwym do zrealizowania. Trzeba tylko wiedzieć, z jakich metod w tym celu warto skorzystać. Właściwie prowadzone działania, oparte na indywidualnym podejściu do klienta, znajomości jego potrzeb i wymagań, połączone z gratyfikacją jego zaufania, to niewątpliwie klucz do sukcesu w zakresie budowania przywiązania konsumentów do marki. Jak łatwo się jednak domyślić, jest to zadanie trudne i wymagające posiadania odpowiedniego zasobu wiedzy, umiejętności i zaangażowania ze strony przedsiębiorcy. Dlatego też warto poszukać skutecznego sposobu na ułatwienie jego realizacji.





Jednym z najskuteczniejszych są programy lojalnościowe opracowane przez firmę Sodexo, które wychodzą naprzeciw potrzebom klientów i przedsiębiorców. Ich założenia doskonale wpisują się w założenia skierowane na budowanie przywiązania konsumentów do konkretnej marki. Opracowywane przez sztab specjalistów, koncentrują się przede wszystkim na poznaniu potrzeb i oczekiwań uczestników, do których następnie zostają dopasowane atrakcyjne nagrody.



Samo wdrożenie systemu nie wymaga nadmiernego zaangażowania ze strony pracodawców, którzy jednak przez cały czas mogą monitorować postępy biorących udział w akcji. Szeroki wybór nagród, zaawansowana logistyka, łatwość obsługi konta i indywidualne podejście cechujące każdy z programów. Wszystko to sprawia, że staje się on wyjątkowo skutecznym narzędziem budowania lojalności klientów, który sprawdza się w różnych sektorach działalności, przynosząc pozytywne rezultaty w zakresie poprawy wyników sprzedaży, i tym samym prosperowania przedsiębiorstwa.